hevi_erkkioksanen_web.jpg
Kuva: Erkki Oksanen

Luomua ilman muuta?

Luomutuotteiden tarkastelua kauppakierroksella

Ruokakaupoissa käynti sillä tarkoituksella, että on tarkastelemassa tarjolla olevia tuotteita, on todella avartava ja mieliinpainuva kokemus. Aivan kuin ei olisi kaupassa milloinkaan käynytkään. Tuotevalikoima hypermarketeissa on valtava. Hyllyrivistöt näyttävät jatkuvan loputtomiin. Silmiin osuus runsaasti ”uusia” tuotteita, joihin ei ole ostoksia tehdessä kiinnittänyt huomiota lainkaan. Mieleen hiipii epäilys, tulivatko kaikki luomutuotteet huomioitua suuresta tarjonnasta. Joka tapauksessa, kauppakierroksia voi suositella lämpimästi kaikille tuotekehitystä suunnitteleville.

Tilausta uusille luomutuotteille

Luomubuumi-hankkeessa tarkasteltiin luomutuotteiden nykyisiä tuotekonsepteja. Kauppakierroksilla havainnoitiin, millaisia luomutuotteita jo nyt kaupasta löytyy ja millaiseen seuraan mahdolliset uudet kehitettävät luomutuotteet hyllyillä päätyvät kilpailemaan kuluttajien valinnoista. Ensivaiheessa päivittäistavarakaupoilta oli tiedusteltu potentiaalisia markkina-aukkoja. Sen mukaan tilaa luomutuotteille olisi monissa eri tuoteryhmissä. Kauppakierroksien kohteeksi otettiin tuoreet ja pakastetut vihannekset, hedelmät ja marjat, niistä valmistetut tuotteet sekä valmisruoat kasviksista.

Luomun tarjonta-aukkoja

Menekkiä arvioidaan olevan nimenomaan kotimaisille raaka-aineille ja niistä tehdyille tuotteille. Kaupan mukaan lisää tarjontaa toivotaan luomuvihanneksista, marjoista ja hedelmistä.

Hevi-osastoilta löytyy varsinkin peruskasviksia, kuten porkkanaa, sipulia ja kaalia. Saatavilla on myös muita vihanneksia ja yrttejä, mutta ne ovat kuitenkin pääasiassa ulkomaista luomua, kuten tarjolla olevat hedelmätkin. Muutamia luomuvihanneksia ja yrttejä on pakasteena, samoin vihannes- ja juuressekoituksia ja luomumarjoja. Mehut näyttäytyvät tarkastelluista tuoteryhmistä vahvimmin luomuisena, muut juotavat, kuten limonadit ja smoothiet, tulevat perässä. Vihannes-, marja- ja hedelmäpohjaisia tuotteita, kuten hilloja, säilykkeitä, kastikkeita ja ateria-aineksia, sen sijaan ei ole luomuna paljoa tarjolla. Kaupassa olisi tilaa myös ja valmisruoille, ja joitakin löytyy keittoina ja kasvispihveinä. Kaiken kaikkiaan tilaa löytyy varsinkin kotimaisille luomutuotteille.

Toteutettuja luomutuoteratkaisuja

Tuotekonseptointi voidaan nähdä selkeänä kiteytyksenä tuotteen tärkeimmistä ominaisuuksista.

Kauppakierroksen perusteella useat luomutuotteet nojaavat siihen, että tuotteet myyvät itsensä olemalla luomua. Tämä näkyy myös siinä, että tuotteen ydinviestinä on luomu; useasti hyvin näkyvästi kirjoitettuna pakkauksessa. Lisätarjonta on tervetullutta sellaisista tuotteista, joissa luomun rinnalle on rakennettu jokin muukin kilpailuetu, joka parhaimmillaan selkeästi ja ensivilkaisulla tulee ilmi tuotteesta.

Luomutuotteissa kilpailuetua on haettu esimerkiksi sataprosenttisesti kotimaisilla raaka-aineilla, valmiiksi huuhdelluilla salaattisekoituksilla, kananmunien ekologisella pakkauksella, tuotteilla ilman lisättyä sokeria, tuotteistamalla raaka-aineista käyttötarkoituksen mukaan keittojuureksia, wok-sekoituksia ja välipaloja, sekä toteuttamalla uudempia tuotekonsepteja, kuten shotteja ja superfoodeja. Myymälätarkastelu paljastaa hyvin myös tuotteen ja pakkauksen erottuvuuden merkityksen; osa tuotteista vaatii erityistä tarkkaavaisuutta tullakseen huomatuksi.

Lisäarvotekijöitä ja ruokatrendejä ideoiden tuotteistamiseen

Luomutuotteiden kysyntä kasvaa. Samoin myös tarjonta lisääntyy, joten kilpailevien tuotteiden määrä kasvaa. Tuotteistaminen on aloitettava ratkomalla keskeisiä asiakaslähtöisiä avainkysymyksiä. Kuka on asiakas ja mikä on jakelukanava? Kauppa, ravintola, suoraan kuluttaja vai joku muu taho? Mille asiakasryhmälle tuotetta tehdään, mihin käyttötarkoitukseen ja kuluttajan tarpeeseen se vastaa? Miksi kuluttaja valitsisi juuri tämän tuotteen, mikä siitä tekee kiinnostavan ja miksi se on kilpailevia tuotteita parempi? Näiden seikkojen terävöittäminen lisää menestyksen mahdollisuuksia samoin kuin tuotteen vastaavuus yleisiin ruokatrendeihin. Tuotteen paketointi selkeäksi, kiinnostavaksi ja helposti ostettavaksi ratkaisuksi varmistaa, että tuote päätyy kaupassa oikealle hyllylle ja sieltä kuluttajan ostoskoriin.

Blogi perustuu valtakunnalliseen Luomubuumi – lisää luomutuotteita rohkeilla kokeiluilla ja paremmalla osaamisella -hankkeeseen (1.20.2018-31.3.2021). Hankkeen toteuttajina ovat Luonnonvarakeskus, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti ja Luomuinstituutti. Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta.

Tule kuulemaan lisää luomutuotteiden konsepteista Luomubuumi-hankkeen webinaareihin 9.2. ja 10.2.