Elokuun lopussa Helsingin yliopiston Viikin kampuksella järjestettiin vuosittainen ENOAT (European Network of Organic Agriculture Teachers -verkoston tapaaminen. Se kokosi yhteen luomualan opettajat ympäri Eurooppaa jakamaan tietoa, vaihtamaan ajatuksia ja pohtimaan luomuopetuksen nykyistä tilaa ja tulevaisuutta.
Myös Luomuinstituutti esittäytyi ENOAT-tapaamisessa ja avasi suomalaisen luomututkimuksen tilannetta. Luomuinstituutin johtaja Sari Iivonen piti esityksen, jossa hän esitteli niin Luomuinstituutin ajankohtaista tutkimusta kuin toiminnan merkitystä luomututkimuksen kehittymiselle Suomessa. Hän toi esille erityisesti koulutuksen merkitystä, jotta uusia luomututkijoita on mahdollista saada alalle lisää. Varsinkin Suomessa luomualalla tarvitaan kipeästi lisää nuoria tutkijoita jatkamaan eläkelöityvien ja eläkkeelle jääneiden tutkijoiden työtä.
Tilavierailu ja kattava johdatus luomuopetukseen
Kokouksen avauspäivä alkoi Helsingin yliopiston Viikin kampuksella. Päivän aikana keskusteltiin erityisesti akateemisen opetuksen nykytilanteesta ja mahdollisuuksista. Osallistujat kävivät läpi jäsenmaiden opetustoiminnan tilannetta.
Päivän toinen työpaja keskittyi ENOAT Master – luomukurssin yhteiskehittämiseen; moduuli pilotoitiin vuonna 2023. Keskustelunaiheina olivat muun muassa maisteriohjelman ydinsisällöt ja vähimmäisvalintakriteerit. Ryhmässä pohdittiin myös sitä, kuinka opiskelijoiden valmiuksia voitaisiin parhaiten kehittää.
Iltapäivän kohokohta oli tilavierailu Knehtilän luomutilalle Hyvinkäälle. Matkan aikana keskusteltiin yleisistä väärinkäsityksistä ja virheellisistä stereotypioista, joita opiskelijoilla ja myös opettajilla saattaa luomuun liittyen olla.
Knehtilän tilalla isäntä Markus Eerola esitteli tilaa. Lisäksi osallistujat saivat tutustua Palopuron agroekologiseen symbioosiin sekä tilalla sijaitsevaan biokaasulaitokseen. Luomuinstituutin rahoittamassa väitöskirjatutkimushankkeessa työskentelevä Alma Lehti ehti myös kiireisen puintityön lomassa kertoa vieraille tutkimuksestaan.
Kokouksen toinen päivä alkoi työpajalla, jossa käsiteltiin luomuopetuksen nykytilaa sekä kehitystarpeita Euroopan tasolla. Tilaisuudessa keskusteltiin koulutuksen kehittämismahdollisuuksista ja pohdittiin ENOAT-verkoston roolia alan korkeakoulutuksen edistämisessä. Päivän aikana esiteltiin myös Norjan ja Puolan esimerkkejä kestävästä maataloudesta ja tilavierailuiden merkityksestä innovatiivisina opetusmenetelminä.
Viimeisessä työpajassa paneuduttiin luomuopetuksen vahvuuksiin ja heikkouksiin eri maissa. Mukana oli muun muassa Ruotsin ja Portugalin esimerkkejä sekä SWOT-analyysi puolalaisesta luomuviljelystä. Tapahtuma päättyi vilkkaaseen keskusteluun ja kokouksen yhteenvetoon, jossa osallistujat pohtivat seuraavia askeleita ja yhteistyön mahdollisuuksia.
Verkostoitumista ja näkemysten vaihtoa
Kaksipäiväinen verkostotapaaminen tarjosi osallistujille mahdollisuuden verkostoitua ja syventyä luomuopetuksen ajankohtaisiin kysymyksiin sekä tutustua myös suomalaiseen luomutuotantoon. Tapaaminen vahvisti entisestään eurooppalaista yhteistyötä. Verkoston kokoontuminen oli myös onnistunut yhdistelmä teoreettista keskustelua ja käytännön esimerkkejä, minkä myötä verkoston jäsenet pääsevät taas jatkamaan työtään edelleen luomuopetuksen parissa.
Teksti Heidi Åkerman